Держлісагентство розробило черговий е-сервіс: інтерактивна карта об’єктів переробки деревини

Створено: Четвер, 30 квітня 2020
Ми продовжуємо активно реформувати та діджиталізувати галузь. Державне агентство лісових ресурсів України запускає черговий пілотний проект: інтерактивна карта розміщення об'єктів переробки деревини https://map.ukrforest.com. Про це повідомив Голова Держлісагентства Андрій Заблоцький.  
«Ми хочемо максимально інформувати наших громадян про наявні законні та легальні місця переробки деревини, а також виявляти лісопилки, які працюють незаконно або використовують незаконно добуту деревину», - написав він.
Андрій Заблоцький розповів, що об’єкти нанесені на публічну карту згідно з їхньою географічною системою координат, інформацією системи електронного обліку деревини та наданих даних від Закарпатської, Сумської, Полтавської, Харківської, Кіровоградської, Донецької та Житомирської ОДА.
«Проект являється пілотним, ведеться робота по наповненню геопорталу інформацією. Незабаром буде створена форма зворотного зв'язку, через який користувач зможе надавати уточнення, інформацію про не нанесені об'єкти чи інші інформативні матеріали, що стосуються переробки деревини», - повідомив Голова Держлісагентства.
Він також нагадав, що це не перший цифровий проект, який Держлісагентство активно реалізує останніми місяцями.
«Ми активно реалізуємо проект під вже загальноприйнятою у суспільстві назвою «Ліс у смартфоні». Будь-хто може зайти з комп’ютера чи смартфона на сайт https://lk.ukrforest.com та ознайомитися із загальним переліком лісорубних квитків на заготівлю деревини або перевірити на онлайн-карті законність здійснення рубок. Таким чином, громадяни України можуть перевіряти законність рубок», - наголосив Андрій Заблоцький. 
Також він розповів і про інші онлайн сервіси.
https://www.ukrforest.com – перевірка легальності та походження деревини, портали аукціонних і тендерних торгів, реалізаційні ціни на деревину, електронний перелік сертифікатів про походження лісо- та пиломатеріалів.
На сайті Держлісагентства https://bit.ly/3cFp88V можна слідкувати за моніторингом внутрішнього споживання деревини.
Окрім того, з 1 лютого в Україні необроблена деревина реалізується через електронні аукціони https://bit.ly/38oLnhM.
«У нас досить амбітні плани – перенести більшість реєстрів та послуг, які надає Агентство у смартфон, тобто зробити їх прозорими, швидкими, простими та зручними для користування наших громадян», - наголосив Голова Держлісагентства.
 
 
Офіційний сайт: http://dklg.kmu.gov.ua
 
 
Fb-сторінка Голови Держлісагентства: https://www.facebook.com/andrew.zablotsky.9
 
Телеграм-канал: https://t.me/uaforest
 

Весняна посадка лісів на Львівщині завершена

Створено: Четвер, 30 квітня 2020
У лісових масивах лісогосподарських підприємствах Львівського ОУЛМГ підходить до завершення весняна лісокультурна кампанія.
 
 
Використовуючи сприятливі погодні умови лісівниками Львівщини посаджено 660,4 га (108%)  лісових культур з 614,3 га запланованих на весну. Також проведено доповнення лісових культур на площі 737,6 га.
 
Під час проведення лісокультурних робіт було висаджено близько 2  млн.шт. сіянців та саджанців деревних порід (сосни звичайної, ялиці білої, модрини європейської, дуба звичайного, бука лісового, клена явора, вільхи чорної та інших).
 
На даний час завершуються роботи з висіву лісового насіння та закладка шкілок в лісових розсадниках, в яких вже засіяно 5,22 га  площі посівних відділень.
 
У ДП «Львівський лісовий селекційно-насіннєвий центр» висіяно 1,1 млн. посівних місць в касетах для вирощування садивного матеріалу із закритою кореневою системою. Це перша ротація в цьому році. Ще буде друга і третя.
 
 
 
 
 
Відділ лісового господарства
 
Львівського ОУЛМГ

Лісівники Львівщини долучились до ліквідації лісових пожеж у Житомирській області

Створено: Понеділок, 27 квітня 2020
 
З метою ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій в Житомирській області викликаної масштабними пожежами в природних екосистемах, Державним агентством лісових ресурсів України видано наказ від 17.04.2020 року №121 «Про організацію робіт з наслідків лісових пожеж в Житомирській області». На виконання цього наказу працівники державної лісової охорони п’яти підвідомчих підприємств управління в період з 18.04.-21.04.2020 року були відряджені для роботи з ліквідації лісових пожеж на Житомирщині, а саме:
 
 
ДП «Бібрський лісгосп»
 
Кіт Андрій Романович – майстер лісу Старосільського лісництва
 
Змислий Ігор Васильович – майстер лісу Старосільського лісництва
 
Сорочинський Роман Михайлович – майстер лісу Старосільського лісництва
 
Коваленко Борис Миколайович – в.о. лісничого Раманівського лісництва
 
 
 
ДП «Дрогобицький лісгосп»
 
Слив’як Орест Богданович – майстер лісу Лішнянського лісництва
 
Андрухів Ігор Богданович – розкряжувальник лісу Лішнянського лісництва
 
Хацкевич Олександр Володимирович – лісоруб Раневицького лісництва
 
Малишевський Михайло Володимирович – пожежний сторож
 
 
 
ДП «Золочівський лісгосп»
 
Грицак Володимир Миколайович – пожежний сторож
 
Тимків Тарас Миронович – пожежний сторож
 
Вільчинський Андрій Васильович – пожежний сторож
 
Шляхетко Василь Йосипович – майстер лісу Сасівського лісництва
 
 
 
ДП «Самбірський  лісгосп»
 
      Отока Юрій Сигізмундович – робітник
 
      Темник Олександр Тарасович – робітник
 
      Осенко Володимир Петрович – робітник
 
      Ткаченко Юрій Леонідович – водій
 
 
 
ДП «Старосамбірське ЛМГ»
 
Михавко Олег Павлович – головний економіст
 
Шапочка Анатолій Ярославович – помічник лісничого Сусідовицького лісництва
 
Лисак Володимир Степанович – майстер лісу Спаського лісництва
 
Лук’янов Микола Михайлович – робітник Старявського лісництва
 
 
Пожежні команди були забезпечені транспортними засобами та всім необхідним для виконання завдання з ліквідації лісових пожеж до якого приступили о 9.00 год.18.04.2020 року.
 
Львівське обласне управління лісового та мисливського господарства висловлює подяку працівникам підприємств, які безпосередньо брали участь у ліквідації пожежі та пропонує керівникам підвідомчих підприємств преміювати учасників ліквідації пожеж в Житомирській області.
 
До уваги громадян! Львівське обласне управління лісового та мисливського господарства закликає населення дотримуватись правил поводження з вогнем та правил поведінки у лісі.
 
 

Оподаткування лісового господарства: реформа, час якої настав

Створено: Понеділок, 27 квітня 2020
Виклики перед лісовим господарством України, пов’язані із змінами клімату, недолугою державною політикою вкрай загострилися через економічну рецесію, прискорену COVID19-кризою. Лісова галузь України поставлена на грань виживання.
 
Аналітики стверджують, що світ після пандемії COVID-19 буде інакшим. А якою буде лісова галузь України?
Відповідь на це питання залежить не лише від президента, урядовців, народних депутатів, але і від нас, лісівників-практиків.
Вважаю, що кожен відповідальний лісівник має висловити свою позицію, бачення, як розвивати і реформувати галузь у кризовий і посткризовий період. Пам’ятаймо, що ми, за словами китайського філософа Конфуція, несемо відповідальність не тільки за те, що ми робимо, а й за те …, чого ми не зробили. Переконаний, що у відкритій і чесній дискусії ми знайдемо істину - правильний шлях руху вперед. І нас мають почути перераховані вище державці.
Впевнений, що лісова політика,яка базується на точці зору проліс,  головно якна джерелі деревини – безперспективна.
Адекватна відповідь на виклики, пов’язані із змінами клімату – орієнтація лісової політики і практики на забезпечення стабільності лісових екосистем. В українських реаліях це потребує комплексного перегляду лісового законодавства і нормативів та призведе до тектонічних зрушень, як то відмова від класичних рубань головного користування і перехід на засади наближеного до природи лісівництва.
Але сьогодні я б хотів зупинитися на економічному базисі лісового господарства України, зокрема на правилах фінансових відносин держава/лісове господарство – податковій системі.
Система оподаткування лісового господарства базується на чинному податковому законодавстві України та містить два види податків, які є специфічними для галузі:
- рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів (стаття 256 Податкового кодексу України);
- податок на лісові землі (стаття 277 Податкового кодексу України).
Рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів є платою за заготовлену рубаннями деревину (головним користуванням та всіма іншими видами) та по суті є колишніми радянськими лісовими таксами, які в ту епоху виконували функцію ціни деревини на корені.
 
Недоліки плати за спеціальне використання лісових ресурсів:
-даний збір нараховується за кубометр заготовленої деревини та з року в рік зростає, не враховуючи ринкової вартості самої деревини. Останнє його підвищення призвело до того, що по окремих породах таксова вартість ділової деревини впритул наблизилася до ринкової ціни деревини категорії D (бук, та деякі інші породи). Така ситуація спонукає лісогосподарські підприємства до заниження відсотку виходу ділової деревини, а також не стимулює вирощування високопродуктивних та високоповнотних насаджень, оскільки чим вищий запас деревини на 1 гектарі та її якість, тим вища сума податку.
Податок на лісові землі введений з 15.08.2018 року шляхом прийняття Закону України від 10.07.2018 № 2497-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо стимулювання утворення та діяльності сімейних фермерських господарств».Відповідно до оновленої редакції п. 277.1 Податкового кодексу України ставки земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, встановлюються для лісових земель – не більше 0,1% від нормативної грошової оцінки площі ріллі.
Недоліки податку на лісові землі:
- цей податок фактично створює прецедент подвійного оподаткування лісового господарства, а його розрахунок, коли за основу береться грошова оцінка площі ріллі, не має логічної прив’язки до земель лісового фонду.
Висновок напрошується однозначний: чинна система справляння рентних платежів не відповідає цілям сталого, екологічно збалансованого ведення лісового господарства і, насправді, замість стимулюючого фактора є гальмом його розвитку та потребує докорінного реформування.
Що пропонується?
Пропозиції реформування податкової системи в лісовому господарстві України, які висловлені в цій статті базуються на напрацюваннях науковців Національного лісотехнічного університету України, до яких належить автор, тривалих обговореннях з фахівцями Львівського обласного управління лісового та мисливського господарства і лісівниками-практиками, а також аналізі кращих європейських зразків, зокрема Польщі.
Пропонується замість вищезазначених двох податків запровадити єдиний рентний платіж –лісовий податок.
Об’єктом (базою) оподаткування є площа лісових земель. 
Звільняються від оподаткування:
- лісові культури і площі природного поновлення до їх переводу у вкриту лісом площу;
- деревостани віком до 40 років; 
- ліси, що є об’єктами природно-заповідного фонду.
Ставка оподаткування визначається у гривнях за 1 гектар лісових земель. Ставка податкувстановлюється як відсоток від вартості знеособленого кубометра реалізованої деревини. Вартість знеособленого кубометра реалізованої деревинивизначається за даними системи електронного обліку деревини (ЕОД), в якій фіксується вся деревини, що реалізується на ринку, для кожного лісогосподарського підприємства.
Система ЕОД має як прихильників так і скептиків. Виходжу з того, що на впровадження цієї системи витрачені значні кошти (по підприємствах Львівського обласного управління лісового та мисливського господарства 36,0 млн. грн за період з 2012 по 2019  рік). Вважаю, що систему ЕОД потрібно зробити інструментом справляння зазначеного податку. Система електронного обліку деревини має бути закріплена в чинному законодавстві України та фінансуватися з державного бюджету.
Знеособлений кубометр реалізованої деревини дозволяє забезпечити принцип справедливості у підході до оподаткування різних за породним складом лісогосподарських підприємств.
Рівень ставки податку у відсотках затверджується  Законом України при ухваленні державного бюджету і має бути посильним для сплати.
Лісовий податок справляється щоквартально виходячи з вартості знеособленого кубометра фактично реалізованої деревини за звітний квартал, визначеної на основі даних системи ЕОД.
До передумов запровадження та позитивів пропонованої моделі відносяться:
- ухвалення Верховною Радою України Закону України «Про внесення змін до Лісового кодексу України щодо проведення національної інвентаризації лісів»;
- ухвалення Верховною Радою України Закону України «Про національну інфраструктуру геопросторових даних», згідно з яким протягом року має бути створений державний лісовий кадастр та державний кадастр територій та об’єктів природно-заповідного фонду;
- інформація про лісокультурний фонд, вікову структуру деревостанів, категорію їх захисності міститься в матеріалах лісовпорядкування;
- наявність всіх необхідних кількісних і вартіснихпоказників щодо реалізації деревини в системі ЕОД;
- зв’язок податкового навантаженняз кон’юнктурою ринку деревини  (чим вищий попит, тим вища вартість знеособленого кубометра реалізованої деревини і більший обсяг сплаченого податку, і навпаки);
- з’являється стимул для вирощування високопродуктивних насаджень, адже ставка оподаткування не залежить від обсягу вирощеної і заготовленої на гектарі деревини;
- стримуватиме необґрунтований ріст цін на лісопродукцію, переконаний – це сподобається деревообробникам.
Розподіл коштів, які надходять від лісового податку між бюджетами різних рівнів має бути справедливим. Практика автора, як депутата Львівської обласної ради, переконує у доцільності розподілу рівними частинами до наступних бюджетів:
- державного;
- обласного;
- місцевого (ОТГ).
Кошти, які надходять до обласного бюджету, мають використовуватись на фінансування регіональних програм з розвитку лісового господарства, як це є у Львівській області.
Перехід на пропоновану модель оподаткування дозволить провести комплексний перегляд нормативної документації з ведення лісового господарства, як то відмова від потреби класичних відводів і таксації лісосічного фонду, а проведення лише  вимітки належних до рубки дерев без суб’єктивного визначення на око «ділова –півділова – дрова».
Зрозуміло, що зникне і архаїчна система розрядів таксі лісотаксових поясів.
Фахівці Львівського обласного управління лісового та мисливського господарства зробили модельні розрахунки обсягів сплати податку на ліси за ставкою 20% вартостізнеособленого кубометра реалізованої деревини за 2019 рік:
 
 
На наш погляд, запропонована модель лісового податку є простою, зрозумілою, легкою в адмініструванні, справедливою для лісогосподарських підприємств будь-якого регіону України, зважаючи на різноманіття лісорослинних умов та породного складу лісів, чутливою до коливань на ринку деревини.
Як бути з нересурсними лісогосподарськими підприємствами? Де знайти кошти на інновації? І ще багато як, де, звідки і куди?
Відповідь на ці питання відома – створення державного фонду фінансування лісового господарства.
Призначення фонду.
Для підтримки державних лісогосподарських підприємств, що працюють у складних еколого-економічних умовах, впровадження програм протипожежного захисту лісів, фінансової підтримки галузевої науки, впровадження інноваційних технологій та здійснення інфраструктурних проектів, видавничої справи та промоції лісової галузі, тощо.
Принципи формування.
Наповнення фонду здійснюється за рахунок відрахуваньпевного відсотка коштів від загального обсягу реалізації товарів, робіт та послуг підприємств, штрафів за лісопорушеннята інших коштів, не заборонених чинним законодавством України.
Відрахування здійснюють усі державні лісогосподарські підприємства.
Управління фондом.
Для управління фондом, створюється наглядова рада, яка складається з представників Держлісагентства України, регіональних управлінь лісового та мисливського господарства, громадської ради при Держлісагентстві України та інших зацікавлених сторін.
Затвердження доходів і видатків.
Обсяг необхідних коштів та відсоток відрахувань до Фонду планується на основі потреби, визначеної відповідними розрахунками, які проводяться при формуванні проекту державного бюджету на наступний рік.
Державні лісогосподарські підприємства подають на розгляд територіальних органів розрахунки потреби коштів Фонду на рік за зразком бюджетних запитів, які готуються нині. Територіальні управління подають відповідні зведені запити доДержлісагентства України, а те - до наглядової ради фонду, де вони розглядаються та затверджуються і скеровуються Кабінету Міністрів України для їх врахування в державному бюджеті. Структура доходів і видатків фонду, а також відсоток відрахувань встановлюється Верховною радою України при ухваленні державного бюджету.
Контроль.
Контроль за цільовим та ефективним використанням коштів державного фонду фінансування лісового господарства здійснюється ревізійною комісією, склад якої визначається правлінням фонду, Рахунковою палатою та Держаудитслужбою України.
Формування системи оподаткування і фінансування в лісовому господарстві України закладе міцні підвалини переходу лісогосподарських підприємств на еколого-економічні засади розвитку та забезпечить досягнення стабільності лісових екосистем.
Львівське обласне управління лісового та мисливського господарства готове стати модельним для апробації на практиці запропонованоїмоделі оподаткування в лісовому господарстві.
Ми свідомо не акцентуємо уваги на недоліках запропонованої моделі податкової політики в галузі лісового господарства, а залишаємо цю місію читачам. З огляду на це, будемо вдячні як за позитивні, так і негативні відгуки.
 
 
Анатолій Дейнека
 
Львівське обласне управління
 лісового мисливського господарства
 
2012-2016р. Всі права на матеріали  цього сайту належать ДП "СКОЛІВСЬКЕ ЛІСОВЕ ГОСПОДАРСТВО"

Дизайн: АйТі-Сколе

Design by Joomla 1.6 templates